1. Anvendelse
1.1 Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler om LS Control A/S, CVR-nummer 15288205, (”Virksomheden”) salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til erhvervskunder. LS Control A/S har ikke salg til private
2. Aftalegrundlag
2.1 Aftalegrundlag. Betingelserne udgør sammen med Virksomhedens tilbud og ordrebekræftelser det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af produkter, reservedele og tilknyttede ydelser til kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbe¬ting¬elser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget, med mindre dette er eksplicit aftalt
2.2 Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
3. Produkter, reservedele og ydelser
3.1 Produkter og reservedele. Produkter og reservedele, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, er nye eller renoveret til samme niveau, og overholder dansk lovgivning ved leveringen. Virksomheden sælger og leverer reservedele til et produkt i mindst 24 måneder og højst 120 måneder efter, at det er leveret til kunden, alternativt leveres et andet tilsvarende produkt efter Virksomhedens valg.
3.2 Ydelser. Tilknyttede ydelser, som Virksomheden sælger og leverer til kunden i forbindelse med salg og levering af produkter eller reservedele, såsom vejledning og installation udføres håndværksmæssigt korrekt og overholder dansk lovgivning ved leveringen.
4. Pris og betaling
4.3 Ekspeditionsgebyr. Ved køb under DKK 600,- (ekskl. moms) beregnes et ekspeditionsgebyr på DKK 130,-.
5. Forsinket betaling
5.1 Rente. Hvis kunden undlader at betale en faktura for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser rettidigt af årsager, som Virksomheden er uden ansvar for, har Virksomheden ret til en rente af det forfaldne beløb på 3 % pr. påbegyndt måned fra forfaldstid og til betaling sker, samt et rykkergebyr på DKK 125,- pr. rykker.
5.2 Ophævelse. Hvis kunden undlader at betale en forfalden faktura for produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Virksomheden, har Virksomheden ud over rente efter pkt. 5.1 ret til at: (i) ophæve salget af de produkter, reservedele og/eller tilknyttede ydelser, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af produkter, reservedele og/eller tilknyttede ydelser, som endnu ikke er leveret til kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
5.3 Ejendomsretten. Sælger opretholder ejendomsretten til alle leverede varer, ydelser og udviklingsprojekter indtil fuld betaling for hele leverancen/ydelsen/projektet har fundet sted.
6. Tilbud, ordrer og ordrebekræftelser
6.1 Tilbud. Virksomhedens tilbud er gældende i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Accept af tilbud, der er Virksomheden i hænde efter acceptfristens udløb, er ikke bindende for Virksomheden, medmindre Virksomheden meddeler kunden andet.
6.2 Ordrer. Kunden skal sende ordrer på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser til Virksomheden skriftligt. En ordre skal indeholde følgende oplysninger for hvert ordret produkt, reservedel eller ydelse: (i) Ordrenummer, (ii) Varenummer, (iii) Varebeskrivelse, (iv) Mængde, (v) Pris, (vi) Betalingsbetingelser, (vii) Leveringsdato, (viii) Leveringsadresse, og (ix) Leveringsbetingelser. Ordrer med en samlet ordresum på op til DKK 25.000,- kan dog modtages telefonisk.
6.3 Ordrebekræftelser. Virksomheden tilstræber at sende bekræftelse eller afslag af en ordre på produkter og reservedele til kunden skriftligt senest 2 arbejdsdage efter modtagelse af ordren.
Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Virksomheden.
6.4 Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser uden Virksomhedens skriftlige accept.
6.5 Rammeordrer med aftalte leveringstider og antal indgås altid efter aftale og afgivelse af bestillinger med anført leveringstidspunkt, og afvigelser herfra kræver særskilt aftale.
Ændringer af det aftalte, herunder produkter og ydelser under en rammeordre, kan kun ændres efter særskilt aftale.
6.6 Afkaldsordrer afgives i udgangspunktet for maksimalt 12 måneder ad gangen, og kræver i alle tilfælde en særskilt aftale. Såfremt en afkaldsordre ikke er færdig leveret indenfor den aftalte tid, så vil den resterende del af ordren automatisk blive tilsendt køber og faktureres på sædvanlig vis.
Ændringer af det aftalte, herunder produkter og ydelser under en afkaldsordre, kan kun ændres efter særskilt aftale.
6.7 Uoverensstemmende vilkår. Hvis Virksomhedens bekræftelse af en ordre på produkter, reservedele eller tilknyttede ydelser ikke stemmer overens med kundens ordre eller Aftalegrundlaget, og kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal kunden meddele det til Virksomheden skriftligt senest 2 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er kunden bundet af ordrebekræftelsen.
6.8 Returvarer. Varer modtages kun retur efter forudgående aftale.
Kundevarer og specialfremstillede varer tages ikke retur. Returvarer skal være ubeskadiget og i ubrudt originalemballage samt returneres uden omkostninger for sælger. Varer der returneres senere end 3 måneder fra leveringsdato krediteres ikke.
Ved returnering inden 8 dage fra leveringsdato fratrækkes 5 %, dog mindst DKK 100,-.
Ved returnering inden 3 måneder fra leveringsdato fratrækkes 20 %, dog mindst DKK 100,-.
Ved returnering uden returnummer eller fakturanummer fratrækkes 35 %, dog mindst DKK 200,-.
6.9 Udviklingsarbejde aftales særskilt, men som minimum gælder følgende:
Igangsætningen af et udviklingsprojekt på kundens foranledning anses som kundens accept af det specificerede og tilbudte.
Hvis efterfølgende ændringer af specifikationer giver anledning til at ændre på f.eks. priser og tidsplaner, så vil Virksomheden ajourføre tilbuddet.
Hvis et projekt stoppes, så vil udført arbejde blive faktureret uanset årsagen til at et projekt stoppes, og dertil faktureres et tillæg på mindst 25% af den resterende projektsum.
En afgiven indkøbsordre fra køber på et udviklet produkt, som sættes på markedet, regnes som en endegyldig accept og godkendelse af det udviklede produkts funktionalitet og fysiske såvel som elektriske egenskaber samt opfyldelse af købers specifikationer. Dog er produktion af prototyper og produkter til testbrug hos kunden ikke at betragte som færdigt udviklede produkter. Sælger betragter herefter udviklingsopgaven som helt afsluttet og produktet overgår til sælgers produktion.
Alle efterfølgende ønsker og krav til produktet, uanset årsag, vil kræve en ny udviklingsopgave efter aftale.
Medmindre andet er aftalt faktureres som følgende: En tredjedel ved projektets start, en tredjedel ved levering af prototype og en tredjedel ved projektets afslutning.
Produkter er udviklet i henhold til de på udviklingstidspunktet opstillede kravspecifikationer og gældende standarder. Efter afsluttet udviklingsprojekt er det udelukkende købers ansvar at sikre, at produktet inkl. evt. software til stadighed opfylder købers, købers kunders og eventuelle myndigheders krav.
Køber fremstår juridisk som produktets fabrikant. Sælger forpligter sig til udelukkende at producere disse produkter til køber eller en af køber udpeget aftager.
Køber er ikke berettiget at gøre andre krav gældende end nærværende ” Betingelserne” i øvrigt giver.